Září 2015

Výlet třemi letadly do Německa

28. září 2015 v 16:01 | ViN.
Benešov - Arnbruck
V sobotu 19.9. jsme měli naplánovaný výlet do Zell am See a přesto, že počasí u nás vypadalo skvěle, v Alpách byla relativně "nízká" oblačnost (BKN 4000). Takže mezi kopci bychom se sice do Zellu protáhli, ale moc by toho vidět nebylo. Natož vystoupat nad Kaprun. Alpy jsme tedy přesunuli na jindy, až bude "azuro". Zvolili jsme alternativu a s třemi letadly vyrazili do Německa, do Arnbrucku. Tam bylo modré nebe, stejně jako u nás a výlet jsme si užili. V Cessně C172 letěl Víťa Nováček a Petr Sedláček, ve Zlínu 43 Honza Suchý se Soňou a v Sově pak Petr Sojka s Ivou. Po přistání na dráze EDNB, která byla užší, než silnice vedoucí kolem letiště, jsme zaparkovali a šli do cca půl kilometru vzdáleného parku. Tam jsme se občerstvili a po přibližně hodinovém odpočinku letěli zpět. Zpáteční cesta vedla přes Šumavu, Poledník, Srní, Modravu a Kvildu, kde se naše skupina rozdělila. Honza se Soňou pokračoval přes Strakonice přímo do Benešova, Petr s Ivou letěli ještě kousek na Kubovu Huť a podél Prachatic. Víťa s Petrem v C172 to vzali ještě přes trojmezí - kolem Haidmuhle na Plešné jezero a odtud přes Vltavský luh domů. Pár fotek je zde a zbytek, ostatní od všech posádek, je v rozsáhlé fotogalerii na BMA Picasa.


Drážďany 2015

21. září 2015 v 20:59 | Jan Suchý
Benešov - Drážďany
Ve čtvrtek 17.září jsme se s Víťou Havránkem a Sovou vypravili na již tradiční každoroční let, aby se Víťa dále zdokonalil v letecké komunkaci. Tentokát jsme zamířili na mezinárodní letiště v Drážďanech - EDDC. Letěli jsme na letový plán přes Beroun, Rakovník, Ranou, Teplice a po dálnici k cíli. Doba letu činila s občasným zadním větrem hodinu a 15 minut. V té poslední čtvrthodince to byla komunikační smršť - přeladění z Prahy Information na Mnichov, dvakrát nastavit odpovídač, zapsat ATIS, spojení s Dresden Tower a po přistání okamžitě na Ground a vzápětí ještě Apron. A navíc nezapomenout, že mnichovského řídícího se zdraví "gruss Gott", zatímco v Drážďanech "guten Tag". Ještě, že rozloučení je univerzální "tschuss". Po odpočinku a občerstvení na moderním letišti jsme již bez letového plánu odletěli k domovu. Vyžádali jsme si přes Charlie k Labi a po řece v nízkém letu kolem centra až k vyhlídkové věži, kde jsme v bodě Tango opustili CTR. Pokračovali jsme údolím Labe a pak přes Českou Lípu, Máchovo jezero s Bezdězem, kolem Mladé Boleslavi do Nymburka, kde jsme s ohledem na vytrvalý protivítr pro jistotu doplnili palivo. Pak už jen skok do Benešova. Víťa Havránek už plánuje další cestu, možná do starobylého Norimberka nebo do jihoněmeckých Alp. Kompletní fotogalerie z tohoto výletu je na BMA Picasa zde : Drážďany 2015


Výcviky pro piloty Evektoru Kunovice

21. září 2015 v 20:14 | ViN.
Benešov - Brno - Kunovice
Celý minulý týden u nás prováděli výcvik ACR piloti Evektoru Kunovice, kteří tuto kvalifikaci potřebují pro další výcvik TST a pro další vývoj a provádění letových zkoušek letounů, zejména EV-55 Outback. Karel Vobořil se jim vytrvale věnoval celý týden a odlétal s nimi přes 15hodin akrobacie, ani nechtěl vystřídat... :-) V pondělí společně zahájili teorií a pozemními přípravami a v pátek slavnostně ukončili praktický výcvik a převzali osvědčení. Nyní již pokračují na naší pobočce v Brně, s Jirkou Unzeitigem, výcvikem k získání kvalifikace pro zkušební létání. Do Benešova ještě přijdou odlétat některá další cvičení osnovy zkušebního létání, které musí být splněny na akrobatickém typu.


Ministerský speciál - L-40 Meta Sokol

8. září 2015 v 9:41 | ViN.
Benešov - Frýdlant nad Ostravicí 6.9.2015
Tento týden byl v hlavní roli a dopravní speciál L-40 ˇMeťák". V pondělí jsem s ním přepravoval Petra Vágnera z natáčení v Praze na natáčení do Bratislavy (viz článek o něco níže) a v sobotu jsem na něj přeškoloval JUDr. Roberta Pelikána - ministra spravedlnosti. Protože pan ministr potřeboval v neděli letět na inspekční cestu do migračního tábora Vyšní Lhoty, L40ku jsme k tomu použili, aby se s letounem více seznámil. Letiště Frýdlant nad Ostravicí bylo Vyšním Lhotám nejblíže. Cestu nám trochu komplikovalo začínající vojenské cvičení "Ample Strike", protože už bylo hodně aktivovaných prostorů a také počasí, zejména silný vítr, který byl na L40 chvílemi přes limity. Mezi kopci ve Frýdlantu byly střihy větru opravdu silné, potkali jsme i rotorové proudění. Po přistání už na letišti čekaly vládní vozy, takže pan ministr jen přestoupil z "vládního" letadla L-40 do své Audi A8 a odjel na jednání. Po cca 2h čekání na letišti ve Frýdlantu jsme odletěli zpět do Benešova. Ještě pro zajímavost, rozdíl rychlosti vůči zemi při cestě tam a zpět byl přesně 100km/h. Tam jsme letěli průměrem 240 km/h, zpátky 140km/h. Pár fotek zde níže, další jsou ve fotogalerii BMA Picasa



Do Arnbrucku s Cessnou

7. září 2015 v 23:59 | ViN.
Benešov - Arnbruck 6.9.2015
Arnbruck je letiště a obec v německé spolkové zemi Bavorsko, leží v Bavorském lese, cca 37 km od českých hranic. Je to tedy velmi blízké letiště a vhodné pro trénink komunikace a pro blízké lety do zahraničí. Již v loňském roce jej "objevil" Honza Suchý, který tam letěl s ULL "Sovou". Tuto neděli se na krátké úzké letiště (jen 10m široká RWY) vydal Gusta Kužela s Alešem Staňkem v Cessně C172 OK-ABC. Počasí bylo hodně nestálé s přeháňkami a silným větrem, tak se raději v Německu dlouho nezdrželi, dali si pouze malé občerstvení v místní hospůdce a letěli zpět do Benešova. Letiště EDNB je ideální na krátký odpolední výlet do zahraničí.


Přezkoušení na sólo navigační

7. září 2015 v 23:27 | ViN.
Benešov - Rakovník - Klatovy - Č.Budějovice
V neděli 30.8. jsem přezkoušel z navigačního vedení na trati žáka Rastislava Arvaye. Měl už několik týdnů zadanou trať Benešov - Rakovník - Klatovy - České Budějovice - Benešov na typu Z-43. Mírné změny v plánu trasy nám způsobily v den letu závody v letecké rallye v Rakovníku a soutěž parašutistů v Klatovech. Takže nakonec jsme ATZ LKRK a LKKT obletěli a přistání bylo jen na letišti v Českých Budějovicích. Ani tam to ale nebylo až tak bez potíží, protože na letiti LKCS probíhají práce na rekonstrukci dráhy a ze 2,5 km zbylo za posunutým prahem dráhy cca 900m. Což samozřejmě bohatě stačí jen se trefit na místo, kde je začátek, nebo spíše zbytek dráhy... Žák tak měl praktickou ukázku řešení různých nečekaných okolností, které za letu a při příletu k cizím letištím mohou nastat. Nutno podotknout, že až na mírné "zakufrování" mezi Klatovami a Strakonicemi (našel se u Rábí) zvládl celý let dobře a při přezkoušení tak prospěl. Protože v Budějovicích na věži sloužil jako řídící Honza Štastný - náš lektor angličtiny, vzal nás na prohlídku jeho pracoviště. Rasťovi blahopřeji, nyní jej čeká nejpříjemnější část výcviku - samostatné navigační lety. Fotografie z letu budou v galerii BMA Picasa později.


Expresní linka do Bratislavy

7. září 2015 v 23:06 | ViN.
Benešov - Bratislava 31.8.2015
Během návratu z konference ve Speyeru (viz článek níže) mne kontaktoval herec Petr Vágner, který se poslední srpnový den potřeboval dostat rychle z natáčení v Praze, které mu končilo v 9h na Barrandově na natáčení seriálu "Búrlivé víno", které měl ve 12 hod. v ateliérech v Bratislavě. Letěl jsem s L40 Meta Sokolem, který je na rychlou přepravu na velké vzdálenosti vhodný. V půl desáté jsme startovali z letiště Točná a krátce po 11 hodině jsme přistáli na letišti M.R.Štefánika v Bratislavě. Fotky z letu jsou na BMA Picasa : Bratislava s L40 a zde odkaz na článek v bulváru, který vyšel následující den....


Na slet ULL do Jihlavy

7. září 2015 v 22:38 | Honza Suchý
Benešov - Jihlava 29.8.2015
V sobotu 29. srpna se Honza Suchý se Soňou a Sovou vypravili na slet Letecké amatérské asociace do Jihlavy. Na místě napočítali přibližně 160 letadel, neustále někdo přilétal a odlétal. Po prohlídce, občerstvení a odpočinku výletníci pokračovali na nedaleké letiště Přibyslav na odpolední kávu se spřátelenými letci. Cesta zpět vedla přes Havlíčkův Brod a přes Lipnici a dále pro zpestření po toku Sázavy do Benešova. Fotogalerie na BMA Picasa je zde : Jihlava 2015


Výcvik na řízená letiště

7. září 2015 v 22:27 | ViN.
Benešov - Brno - Praha - Karlovy Vary - Vodochody (srpen 2015)
Tak se to nějak sešlo, že tři piloti ve výcviku se současně dostali na stejné cvičení a tím byly lety na řízená letiště. Zatímco s Honzou Havlůjem jsem se vydal na letiště Karlovy Vary a do Vodochod, s Dennisem Strnadem jsme letěli do Brna. Protože jsme letěli s C172 s "eSkovým" odpovídačem, na jeho další let jsem domluvil i přílet ku Praze. Není to ale jednoduché, přesto, že jsem domluvil s řídícími průlet alespoň nad prahem dráhy 30 a přes slib na stanovišti "Approach" že to nebude problém, nakonec to problém byl a z důvodu hustého provozu nás pustili z Echa (Radotín) jen na bod Tango (Zličín) a zpět na výstupní bod Siera (Beroun). Tak jsme letiště sice měli v dohledu, ale provozu jsme se moc nezúčastnili. Ale máme v plánu to zkusit ještě jednou, třeba se to povede. No a třetí žák, Honza Kopecký letěl s Karlem opět do Brno a pro změnu Pardubice. Mošnov už byl moc daleko, ale třeba s někým dalším se podíváme i tam.